søndag 19. august 2007

M.A.S.H 4077

Det har nå blitt kveld. Malariamyggen svever faretruende nærme og
i gresset vet man aldri hva som skjuler seg.
Kjær nabo, veiviser og tolk; Madland senior, hjelper meg opp til sykehuset som ligger på en høyde ca 350m utenfor misjonsstasjonen.
De mørke kameruneserne holder seg diskret i bakrunnen når
den hvite mann ankommer akuttmottaket. Dunkel belysning, ukjente lukter og en nervøs, sitrende stillhet hviler over området.
I et hjørne sitter en kvinne med et sovende barn og venter på hjelp.
Under en skjelvende lyspære sitter en mann på kne og ber.
Jeg er ikke helt komfortabel med at den hvite norske misjonær møtes med en overdreven service og kommer først i køen.
En lege undersøker meg før han tar meg til en svakt opplyst hall som ligner på en garasje.
I enden av hallen står et røntgenapparat som passer bedre på et
museum en i et operativt sykehus.
Jeg føler meg som en krigsskadet soldat på vei inn til et feltsykehus.
I Spielbergs regi ville jeg nå ha fått en tvilsom blodoverføring mens
jeg diskret flørter med en sykepleierske.
Et vakkert bilde av mine indre organer kommer til synet. Og med et bredt smil konstaterer legen at det er ikke vises noen frakturer på mine skjøre ribben.
Resepten er: Smertestillende, ro og en god porsjon tålmodighet.



MPP Horten, Kamerun

3 kommentarer:

grethe sa...

å så leit at du fikk deg en smell da Stein Ove! Håper du kommer deg fort.
Tusen takk for mail også, det er kjempespennende å f¢lge med!
Hvor mange bor det i den byen dere bor i? Det er vanskelig å forestille seg at dere bor i så andre omgivelser. Er dere litt i kultursjokk eller? Det hadde jo ikke vært noe rart mener jeg... :)
Dere er kjempestilig at dere er der! Dere kommer nok til å bety mye for lokalsamfunnet rundt dere. Stå på! Klem fra meg

Maren sa...

Høres ut som det er god gang i vest-afrika å, men det er godt du takler det meste som en mann. Gleder meg til å følge med på dere, og kos deg rundt bålet. Det blir sikkert trivelig d også:)

Ole sa...

Veldig morsom lesing, jeg fryder meg over dine smeller på fotballbanen... Håper det går bra med deg, slik at din lovende fotballkariere ikke stopper på en grusbane i Kamerun, du skal vite at du kan nå så mye lenger enn det.
Fortsatt lykke til!