onsdag 15. august 2007

Kardemommeby


En forventningsfull MPP Horten treder inn bak
misjonsstasjonens hvite murer. Misjonens svar på Kardemommeby:
Man skal alltid hjelpe andre, man skal være snill og grei
og for øvrig kan man gjøre som man vil.

Kl 0452: Støyende knitring etterfulgt av et solid feedback:
Allha ou akhbar Inch Allha Ramalla!
Disse bønneropene vekket selvfølgelig vår
nervøse hane som stemte i med noen hese skrik.
Noen minutter senere høres enda en moské!
Bønnene er nå enda høyere og betraktelig lengre.
Dette skaper en konkurranse mellom
moskeene og vår oppstemte hane!
Jeg er nå overbevist om at soveromsvinduet
vender ut mot Mekka og at hanen er på
god vei til å konvertere til Islam.
Det føles som om sirkuset aldri ville ta slutt.
Det må nok ha blitt stille, for noen timer senere
vekkes jeg opp av selveste Ari Big Behn.
Ari Big Behn er misjonsstasjonens maskot;
en stor påfugl med et stort sug etter
peanøtter og grovt brød.
Ari er fortiden en stolt far til 6 egg og
vokter nøye sitt territorium.

Etter å ha plantet bena i betongen og
strekt på sitt hvite legeme høres det bankelyder utenfor.
Litt fortumlet etter nattens verbale utskeielser,
sjangler man bort til døra og får omsider låst den opp.
Bonjour meg baklengs; Der står selveste Lily Harper fra
TV serien ”En vakker dag”!
Som den drevene hushjelp hun er, overser hun min lite
tildekkede kropp og setter kursen mot kjøkkenet.
Uvirkelig, men dog hyggelig.
Må ærlig innrømme at det er litt sært å ha
en egen hushjelp, i tillegg til min kjære kone Bente.
Men man bidrar til sysselsetting og
økonomisk vekst i lokalmiljøet.
En Herrens velsignelse: Hun snakker også engelsk!
(men ingen grunn til å slappe av med fransken for det.)


MPP Horten, Kamerun

4 kommentarer:

Anonym sa...

Er det Madeleine dere har, siden hun prater engelsk? Må hilse, i så fall! Moro å lese. Trøsten er at etter seks måneder hører dere ikke bønneropene lenger..

Anonym sa...

Hei Anette!
Ja, vi har Madeleine! Koselig dame, som jobber i et behaglig tempo. :-)
Kan jeg spørre deg om et par ting?
Var det hun eller du som sto for innkjøpene? Baker hun brød?
Koslig å høre fra deg, Anette.
Vi høres.

Anonym sa...

Vi endte opp med at vi handla det meste av "vestlige" varer, mens Madeleine tok seg av grønnsaker, kjøtt og poteter; ting hun kan kjøpe på døra og i sykehusgata. Hun kjørte aldri til byen og handla for oss, og det veit jeg at andre gjør.

Hun baker svært gode brød - og jeg tipser dere dessuten om at det er lurt å kjøpe inn noen grove korn som hun koker og har i deigen. Det er godt!

Lykke til videre!

Anonym sa...

mailadressen min: anettenesvold at gmail.com