fredag 5. oktober 2007

Journee mondiale de l’enseignant. (Lærernes dag)



Det er en dag for det meste her i Kamerun. I dag var det lærernes dag. Som enhver lærer med respekt for seg selv har jeg gått til innkjøp av ”lærer-stoffet”. Jeg kunne velge mellom rosa og blått. Stein-Ove tegnet en drakt og skredderen kom og tok mål. I går kveld kom han med drakta og jeg skulle prøve den. Skjørtet fikk jeg ikke dratt lengre enn til midt oppå låra, og glidlåsen i toppen fikk jeg ikke igjen. Skredderen han nok tatt natta til hjelp, for i morges var han tilbake med drakta. Nå passet skjørtet fint, men toppen var noe for stor… Det får vi rette på senere. Jeg betalte skredderen rundt 65 kroner for jobben.
Rektor ved Den Norske skolen og jeg var på festplassen i byen i dag, for å feire lærernes dag. Sammen med flere hundre andre lærere hørte vi på taler og sang og vi masjerte. Oppstilt etter høyde og farge på stoff masjerte vi og hilste guvernøren og lamidoen.
Gruppetilhørighet er nok viktig her i Kamerun. Hvert år er det nytt stoff på kvinnedagen, lærerdagen, bondekvinnenes dag osv. Kor, prestekonene og andre grupper identifiserer seg også med like drakter. Det blir spennende å se hvor mange drakter jeg kommer tilbake med, og ikke minst hvor mange av dem jeg får bruk for i Norge. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

STILIG drakt,Bente!
Morsom design,-
flott jente med drakt som det svinger av!

Klem fra a`svigermor.

Lina sa...

Saa fin du er Bente! Du sklir jo rett inn i mengden!
Goey aa se hvordan dere har det!
Klem fra Lina i Mongolia:)

grethe sa...

Ja kan tenke meg kamerunerne syntes snittet på drakta di var fint! Du ser skikkelig fjong ut :) Det blir kanskje fler som vil ha samme snitt som deg på neste drakt? Stein Ove kan bli travel som designer :)
Fin assa!