søndag 10. februar 2008

En hjelpende hånd

En gang i måneden samles rundt 60 barn på sykehuset utenfor misjonsstasjonen. Dette er barn som har mistet en eller begge foreldrene i AIDS. Primus motor for dette initiativet er sosialarbeider Fanta. Hun tar barnas hverdag på alvor. Hun har samtaler med ungene og underviser dem om høflighet og kristendom.


Fanta, Astrid (fung.rektor v/DNS) og jeg.

Elevene ved Den Norske Skolen samler inn penger til disse barna. For pengene har Fanta kjøpt ris og bønner. I dag er det matutdeling.



Ungene stiller seg fint opp etter høyde.
Barnas navn blir ropt opp og de tar i mot hver sin pose. Fanta fører nøye lister og sjekker opp om de faktisk hører til i gruppen. Når alle navna er ropt opp står 10-12 håpefulle unger igjen. De er ikke med i gruppen men har sneket seg med i håp om å få litt mat til seg og sin familie.

Det er en del skjebner i dette landet, men det r godt at det er folk som Fanta som bryr seg og gir en håndsrekning.


MPP Bjørseth, Kamerun

3 kommentarer:

grethe sa...

Så koselig å lese nytt :)
Håper alt står bra til med dere!
Her er det vårstemning og det dukker stadig opp blomsterspirer og annet grønt, det er herlig, men rart i februar. Kan ikke huske våren kom så tidlig i fjor, men det gjorde den nok kanskje.. Anyway, nå babler jeg avgårde! Ha det fint nede i varmen hos dere :) Klem

Anonym sa...

Sukk! Hva skjer med de som står igjen? Jeg synes jeg ser dem. Må dere bare være harde? Men på den annen side (eller første) så er vel hovedsaken at noen får litt hjelp. Kan tenke meg at det allikevel er litt vanskelig ... Jeg har sett bilder hos Synnøve - det er da så uendelig mange behov ...
Flott å lese at det finnes Kamerunere som tar ansvar for å hjelpe.

Nå er det bare noen dager igjen til vi er der ... Gleder meg. Klem.

Anonym sa...

Bente og SteinO!

Jeg kommer med Charterturen til Kamerun. Mari datteren min på 13 og jeg skal bo på en ledig leilighet på stasjonen. Håper det ikke er så langt fra der der bor. Håper dere er der også...

Åsmund